Náš celoroční školní vzdělávací program „Poznáváme svět kolem nás" rozvíjí dítě v oblastech biologické, psychické, sociální… Dítě získává možnost naučit se potřebné dovednosti, poznávat žádoucí hodnoty a učit se získávat samostatné postoje důležité pro plynulý přechod do základní školy.
Hlavní cíl
Hlavním cílem koncepce výchovně vzdělávací práce jsou spokojené děti, které budou mít při všech činnostech v průběhu celého dne v mateřské škole pocit bezpečí a zájmu o jejich osobu i o jejich potřeby, o jejich zdravý tělesný a duševní rozvoj a rovněž tak spokojení rodiče, kteří nám svěřují své děti do péče.
PLÁNOVANÝ ROZVOJ ŠKOLY - VIZE MATEŘSKÉ ŠKOLY
„Bezpečné, přátelské místo pro všechny“
Chceme být školou, do které chodí děti, rodiče i zaměstnanci rádi, je přátelská vůči rodičům, okolní komunitě
a otevřená novým myšlenkám a přístupům.
Vize a cíle mají dlouhodobý charakter. Snažíme se s vizí pracovat tak, aby mateřská škola byla místem, kde se děti cítí dobře. Veškeré naše úsilí směřuje k tomu, aby čas, který děti v MŠ stráví, byl časem, který v nich ponechá zásadní stopy do jejich životů.
Hlavním úkolem mateřské školy je připravit děti tak, aby byly osobnostmi, které jsou vzhledem ke svému věku
a možnostem samostatné, schopné se dívat kolem sebe a vstřebávat co nejvíce nabízených poznatků. Probouzet u dětí aktivní zájem o hru a chuť objevovat nové věci prožitkovým učením. Vést děti k poznávání okolní přírody, lidových zvyků, tradic a svátků. Učit děti základním sociálně kulturním dovednostem a návykům, k pozitivnímu vztahu k výtvorům lidské práce i k lidem samotným.
V mateřské škole se zaměřujeme na ekologickou výchovu, kterou chápeme jako získávání poznatků a vědomostí o vztazích a souvislostech v životním prostředí. Učíme děti pochopit živou a neživou přírodu, vztahy mezi jednotlivými organismy a působení člověka na přírodu.
Naším cílem je vytvořit moderní, otevřenou mateřskou školu splňující obecné cíle vzdělávání
a výchovy odpovídající současným trendům předškolního vzdělávání s předpokladem dobrého jména školy a s pedagogickým týmem schopným samostatné práce, kde budou mít děti vlídné, vstřícné a přátelské prostředí, pocit bezpečí a zájmu o jejich osobu, potřeby, zdravý tělesný
a duševní rozvoj ve všech činnostech v průběhu celého dne a rovněž spokojené rodiče, kteří nám svěřují děti do péče.
Cíle vzdělávacího programu
Rozvíjíme osobnost dítěte, jeho individualitu, zaměřujeme se na dosažení optimální úrovně osobního rozvoje, učení a poznání a vedeme dítě k získávání zkušeností pro jeho další celoživotní vzdělávání. Posilujeme schopnost dítěte vnímat a porozumět jevům a dění kolem sebe, vedeme ho k chápání a poznávání vztahů, vazeb a souvislostí.
Učíme dítě poznávat hodnoty naší společnosti, chovat se a jednat podle nich. Podporujeme vnímání odlišností a rozdílných hodnot společnosti. Prohlubujeme schopnost komunikovat, spolupracovat
a spolupodílet se a rozhodovat o plánovaných činnostech.
Vedeme dítě k vnímání a poznávání sebe sama, svých potřeb a možností, k vytváření sebevědomí
a sebedůvěry. Dále k poznání, že může jednat svobodně, že může svou životní situaci ovlivňovat
a zároveň být zodpovědné za své chování a jednání.
Specifické cíle
Vzdělávání přizpůsobujeme vývojovým, kognitivním, sociálním a emocionálním potřebám dětí a dbáme na to, aby tato vývojová specifika byla při jejich vzdělávání v plné míře respektována. Vytváříme ve škole prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k aktivnímu rozvoji a učení.
Vzdělávání musí být vždy vázáno jak k obecným potřebám daným věkem dítěte, tak k individuálně různým potřebám a možnostem jednotlivých dětí. Pedagogické aktivity probíhají v rozsahu potřeb každého z nich. Je třeba, aby se každému dítěti dostalo podpory, péče a stimulace v míře, kterou individuálně potřebuje.
Dítě se učí především na základě své interakce s okolím a svou vlastní prožitou zkušeností. Proto vzdělávací činnosti v mateřské škole musí být založeny na přímých zážitcích dítěte, vycházet z jeho samostatné činnosti a individuální volby, z dětské zvídavosti a potřeby objevovat. Využíváme přirozený tok dětských myšlenek a spontánních nápadů, poskytujeme dostatek prostoru pro spontánní aktivity a dětské plány a zajišťujeme dětem dostatečnou možnost projevovat se, bavit se
a zaměstnávat přirozeným dětským způsobem. Dítě musí mít možnost prožívat uspokojení
z úspěchu a z překonávání překážek tak, aby sebe samo vnímalo jako plnohodnotného a schopného jedince, který je svým okolím uznáván a přijímán.
Je důležité vytvářet dětem ve škole vhodné prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení. Veškeré aktivity musí obsahovat prvky hry a tvořivosti, podněcovat radost z učení a zájem dítěte poznávat nové. Při práci s dětmi zařazujeme didakticky zacílenou činnost, která je přímo nebo nepřímo motivovaná, v níž je zastoupeno spontánní
i záměrné učení. Využíváme metodu tvořivé improvizace, pružné a citlivé reagování na okamžitou situaci, jenž poskytuje dítěti srozumitelnou praktickou ukázku životních souvislostí, učí dítě vnímat spojitosti a napomáhá umocňovat jeho zážitek, což nepochybně zvyšuje přirozenou účinnost vzdělávání.
Smyslem výuky a výchovy v mateřské škole je především probouzet v dětech aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat, i odvahu ukázat, co všechno už samy umí, zvládnou
a dokáží. Vedeme k odpovědnému vztahu k přírodnímu prostředí, které je obklopuje. Ukazujeme jim a učíme je, jak mohou svým chováním ovlivnit svět kolem sebe. Učíme je poznávat, pomáhat
a chránit vše živé i neživé. Probouzíme v dětech aktivní zájem o globální svět poznáváním
a objevováním. To vše ve vztahu k individuálním potřebám a možnostem jednotlivých dětí. Přístup se projevuje rovněž ve volbě metod, obsahu a organizaci pobytu dětí v mateřské škole.
Svým působením, bychom chtěli dát dětem základy kompetencí důležitých pro život, s ohledem
na jejich věk, individualitu a rodinné zázemí, napomáhat k zdravému rozvoji a učení dětí,
k osvojování si základů hodnot společnosti a podporovat v nich samostatnou osobnost, schopnou se projevit a působit na své okolí.