Co potřebuje umět dítě před vstupem do MŠ
- Denní režim
V době před nástupem dítěte do mateřské školy je pro dítě potřebné, aby bylo přivyklé klidnému a pravidelnému režimu (vstává ve stejnou dobu, činnosti a jídlo jsou nabízeny ve stejnou dobu, chodí spát pravidelně). Denní režim a program určuje dospělý, není dobré zvykat dítě na to, že pokaždé vyhovíme jeho přání a vše podřídíme právě jemu. Buďte laskaví, ale důslední. Díky tomu bude dítě snáze respektovat daná pravidla.
- Odloučení od rodičů
Většinou bývá dítě schopno setrvat na kratší dobu u prarodičů, u kamarádky, u tety apod. Je nutné s dítětem vždy předem dohodnout, kdy se vrátíte a dohodu dodržet. Tím se dítě „otužuje“ a jeho nejistota v novém prostředí nebude tak veliká, neboť poznalo, že jej opouštíte opravdu jen na domluvenou dobu. Stejně důležité je i to, aby v cizím prostředí přijímalo jídlo, chodilo na WC a komunikovalo s dospělým.
- Jídlo
Zkoušejte nabízet dítěti všechny potraviny. Veďte dítě k tomu, aby ochutnalo a seznámilo se s různými chutěmi. Podávejte mu pestrou stravu, včetně syrové zeleniny a ovoce. Je důležité, aby dítě bylo přivyklé se samo najíst (ukusovat z krajíce chleba, polévku a hl. jídlo jíst lžící). Při jídle veďte dítě, aby sedělo u stolu a jedlo nad talířem.
- Hygiena
Dítě se v mateřské škole bude cítit lépe, když bude umět před nástupem srozumitelně sdělit své potřeby, samo se obsloužit na WC a u umyvadla. Učte dítě, aby umělo smrkat… Co nejdříve odbourejte plínky a dudlík.
- Oblékání, úklid
Učte dítě poznávat své věci, nechte ho si samo navléknout, svléknout základní oblečení (spodní prádlo, tričko, punčocháče, ponožky, tepláky…). Dále dítě veďte k tomu, aby se postupně seznamovalo s tím, že každá věc má své místo. Učte je věci, oblečení, hračky uklízet na správné místo.
- Komunikace
Před vstupem do MŠ je nezbytné, aby dítě reagovalo na své jméno. Na zavolání by mělo otočit hlavu k volajícímu a podívat se, rozumět, co se mu říká. Dítě by už mělo před nástupem poslechnout běžný pokyn (pojď sem, to neber, ukliď si hračku, přines si tepláky…), znát své jméno a příjmení, umět pozdravit, poprosit, poděkovat (zdvořilostní návyky má vypěstované z domova). Čtěte dětem pohádky, vyprávějte si nad obrázky. Upřednostňujte knížku před televizí.
Důsledná příprava na docházku do mateřské školy je důležitá jak pro dítě, tak pro rodiče. Dítě přestává být opečovávaným batoletem a stává se školáčkem. V mateřské škole přijdou na řadu i mnohé nové zkušenosti - zejména z oblasti sociálních kontaktů. Dítě bude muset přijmout autoritu „cizí učitelky“, učit se společně žít s dalšími vrstevníky. To přinese mnohá omezení jeho osobní svobody a volby, bude se muset přizpůsobovat. A půjde mu to snáze, když bude umět o svoji osobu pečovat samostatně.